środa, 7 lutego 2018

Cypr między Wschodem i Zachodem - cz.2

Zapraszamy do cyklu publikacji i towarzyszącym im fotorelacjom autorstwa Anny Przybycińskiej poświęconych kulturze Cypru - od śladów starożytności po współczesne odsłanianie fundamentów jego chrześcijańskiej tożsamości.

Miasto sarkofagów


Larnaka - dawne Kition, swą nazwę zawdzięcza prawdopodobnie sarkofagom (larnax), które odkrywano na terenie miasta. Założyli je Mykeńczycy w XIII w p.n.e. a rozbudowali Fenicjanie handlujący miedzią. Stąd pochodził filozof Zenon - twórca szkoły stoickiej.




Dla nas najważniejszym miejscem miasta, jest wybudowany w IX w. na planie krzyża greckiego, ale bez kopuł (które się zawaliły) kamienny kościół kryjący w swoim wnętrzu grób św. Łazarza. Według tradycji prześladowany przez Żydów Łazarz dotarł na Cypr i tu osiadł. Ustanowiony przez Pawła i Barnabę biskupem opiekował się swoją gminą aż do śmierci. Legenda mówi, że nigdy się nie uśmiechał, gdyż widział otchłań, w której zmarli oczekiwali zbawienia (było to jeszcze przed śmiercią i zmartwychwstaniem Chrystusa). Inna legenda wiąże przybycie świętego z powstaniem słonych jezior. Spragniony Łazarz miał poprosić spotkaną kobietę o winogrona, a gdy ta odmówiła, owoce zamieniły się w sól a winnica w słone jezioro.


Sarkofag św. Łazarza
   
Sarkofag świętego podpisany "przyjaciel" odkryto w 890 roku. Oryginalny sarkofag został odesłany do Konstantynopola, ale relikwie świętego czczono tu aż do czasów Otomańskich. Ukryte przed najeźdźcami, ponownie zostały odnalezione i udostępnione do uczczenia w latach 70-tych.


Mozaika z VI w.

Zaledwie 10 km od Larnaki, w miejscowości Kition zachowała się najstarsza na wyspie mozaika z VI w. Przedstawia ona Maryję oraz Archaniołów Michała i Gabriela. Wizerunek podpisano "Agia Maria". Znany nam podpis MP OY upowszechnił się później, prawdopodobnie po okresie ikonoklazmu. Kościół z XI-XII wieku, wybudowany na pozostałościach wcześniejszego z V wieku, rozbudowywano jeszcze w wiekach XIII-XIV (część katolicka - w stylu gotyckim) i ozdobiono w XVI - XVII (m.in. ikonostas).


Nadbudowa ikonostasu
Podobnie jak w kaplicy z Kition, w podcieniach kościoła świętego Łazarza mogli aż do czasów osmańskich sprawować swoją liturgię łacinnicy (katolicy). Świadczy to o dużej tolerancji obu kościołów i wzajemnych dobrych stosunkach. Nawet i dziś, jako katolicy nie czujemy się tu wcale obco.

Aby obejrzeć fotorelację kliknij na zdjęcie:



Tekst i zdjęcia Anna Przybycińska

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz